Apple secara rasmi mengumumkan dua iPhone baru. Yup, terdapat dua iPhone baru yang dilancarkan pada majlis pelancaran yang kecil tersebut: iPhone 5C dan iPhone 5S. iPhone 5C nampaknya sudah bersedia untuk merayu kepada orang ramai yang lebih muda dengan warna bertenaga dan casing polikarbonat, manakala iPhone 5S kelihatan lebih serius dengan aluminium kelihatan canggih baik.

Dibangunkan atas kejayaan iPhone 5, iPhone 5S dan iPhone 5C menawarkan ciri-ciri yang memenuhi pasaran. Apa yang menarik, selain pengenalan iOS 7, ianya adalah apa yang ditawarkan dalam kedua-dua peranti ini

iPhone 5C

iPhone 5C diumumkan terlebih dahulu. iPhone yang "berkelas sederhana" ini secara dasarnya akan menggantikan iPhone 5, yang kini dihentikan. Badannya diperbuat daripada polikarbonat yang keras dikuatkan lagi dengan keluli tahan karat di dalamnya, yang mana akan bertindak sebagai antenna dalaman.

Di dalam iPhone 5C, kelihatan banyak seperti versi terkini seperti dalam iPhone 5. Perkakasan pada dasarnya tidak berubah: cip A6 dual-core, 4-inci 1136 x 640 paparan Retina, kamera iSight 8MP. Malah, iPhone 5C menambah perkakasan yang lebih baik juga. Ada FaceTime baru HD 1.2MP kamera hadapan, serta kapasiti bateri yang lebih besar. Semua ini dalam casis yang hanya 8.97mm tebal dan berat 132g.
iPhone 5C boleh didapati dalam lima warna bertenaga: Pink, Putih, Kuning, Biru dan Hijau. Dan sudah tentu, ia akan berjalan pada iOS 7 sistem operasi terkini, yang akan secara rasmi boleh didapati pada 18 September ini

iPhone 5S


Sekarang untuk peranti yang lebih menarik. Walaupun secara luaran, yang iPhone 5S kelihatan agak serupa dengan iPhone 5 yang kini dihentikan , tiada apa-apa yang sama di bahagian dalam. Ciri utama iPhone 5S adalah pemproses A7 baru yang dibina di atas seni bina komputer 64-bit , menjadikan iPhone 5S telefon pintar 64-bit pertama di dunia. Di samping itu, iOS 7 juga dioptimumkan untuk berjalan dalam 64-bit , cip A7 melakukan lebih baik pada OS. Berbanding dengan A6, A7 cip adalah sehingga 2x lebih cepat kedua-duanya dalam kuasa pemprosesan dan prestasi grafik.

Satu tambahan baru kepada iPhone 5S ialah kopemproses M7 . Ia direka khusus untuk mengesan gerakan menggunakan pecutan, giroskop dan kompas dalam iPhone 5S ini. Dengan cara itu, beban pemproses A7 adalah dikurangkan, sekali gus meningkatkan hayat bateri. Di samping itu, M7 yang cukup sensitif untuk menentukan sama ada anda bergerak , berjalan atau memandu - dan melibatkan ciri-ciri yang berguna seperti peta automatik yang akan beralih daripada memandu kepada berjalan.

Juga, ada Touch ID baru cap jari sensor dibina ke dalam skrin utama. Walaupun pada mulanya ia tidak digambarkan seperti satu ciri yang sia-sia, sensor cap jari di dalam iPhone 5S memastikan keselamatan yang lebih besar dan menjimatkan penggunaan banyak masa terkumpul dalam memintas tingkap Kod Laluan. Pengimbas juga boleh mengimbas cap jari apabila diletakkan di dalam mana-mana orientasi , jadi membuka telefon akan menjadi lebih mudah serta selamat.

Akhir sekali , terdapat iSight kamera belakang 8MP baru. Sensor telah meningkat sebanyak 15 %, dan aperture juga lebih besar pada f2.2 yang perlu untuk meningkatkan prestasi cahaya rendah. Di samping itu, Apple menyatakan bahawa setiap piksel individu pada sensor juga lebih besar daripada biasa, pada 1.5 mikron. Menariknya , kamera iPhone 5S menambah True Tone Flash, yang merupakan dua LED modul flash agak berbeza dari yang lain . Satu modul flash panas bayangan kuning , manakala yang lain adalah standard putih LED flash. Sensor bijak mengesan pencahayaan ambien dan melaraskan keamatan kilat dan - amat - suhu warna, mengurangkan peluang lebih- mendedahkan subjek dari kilat.

Walaupun pembuat telefon pintar yang lain seperti Nokia dan HTC membanggakan kualiti imej-imej cahaya rendah diambil tanpa flash, Apple adalah di paras yang sama sekali berbeza pemikiran dengan True Tone Flash. Jika imej yang diambil di tempat yang terang, mengapa bersusah payah dengan tidak menggunakan flash ? Ia pasti pembangunan yang menarik, dan satu yang pasti akan memanaskan lagi perlumbaan untuk menjadi kamera terbaik telefon pintar.

Bukan itu sahaja, pemproses isyarat imej baru ( ISP) pada kamera iSight membolehkan sehingga 2x autofocus , tembakan pecah 10fps , dan juga boleh menangkap rakaman 720p dalam 120 bingkai sesaat dalam mod Slo -Mo . Pengguna boleh memilih bahagian rakaman yang bermain pada kelajuan suku.


Akhirnya, pada 112g dan 7.6mm tebal,  iPhone 5S sama dalam dimensi dan berat badan dengan iPhone 5 - berpotensi memecahkan jualan selepas pasaran yang sangat aktif untuk aksesori iPhone 5  yang boleh dimuatkan ke dalam iPhone 5S, dan sebaliknya. iPhone 5S juga boleh didapati dalam tiga warna : Kelabu Angkasa, Emas dan Perak.

iPhone baru 5C dan 5S akan disediakan di sembilan buah negara dari 20 September - Singapura adalah antara sembilan negara tersebut . Menjelang Disember , Apple menjangka kedua-dua peranti boleh didapati di lebih 100 negara. Apple Singapura memasarkan dengan harga yang mahal: iPhone 5C harga runcit dari SG $ 848 (kira-kira RM2220 ) manakala iPhone 5S akan dijual pada harga yang sangat SG premium $ 988 (kira-kira RM2580 ). Di Amerika Syarikat,  iPhone 5C akan dijual dari $ 549 ( kira-kira RM1820 ) manakala iPhone 5S berharga dari $ 649 (kira-kira RM2150 ).

Pra-pesanan untuk  iPhon 5Ce dibuka Jumaat ini (13 September) manakala 5S yang boleh dipesan dari 20 September di Singapura Apple Store Online. Kedai runcit bakal mempunyai unit-unit terhad kedua-dua peranti pada 20 September , seperti yang biasanya berlaku untuk siaran iPhone sebelumnya.







Leave a Reply