Samsung telah menetapkan tarikh untuk melancarkan "Galaxy Gear" pada 4 September 2013, iaitu di IFA 2013 di Berlin. Selain itu, mereka juga bakal memperkenalkan satu lagi telefon bimbit pintar yang bersaiz besar. Ura-ura mengatakan ianya ialah Samsung Galaxy Note 3

"Kami akan memperkenalkan konsep baru peranti yang dapat dipakai yang dikenali sebagai Galaxy Gear di acara kami sendiri di Berlin pada 4 September," kata Lee Young-hee, Naib Presiden Eksekutif Perniagaan mudah alih Samsung memberitahu Korea Times.

Awal bulan ini Samsung mendaftarkan cap dagangan Gear untuk "peranti elektronik digital dapat dipakai" di US Patent dan Trademark Office. Pendaftaran itu menyatakan bahawa peranti tersebut mempunya skrin yang fleksibel, tetapi Lee berkata Gear akan ditunjukkan minggu depan mempunyai paparan tegar dan fail-fail (cap dagangan/trademark) itu adalah untuk "konsep untuk produk masa depan".

"Peranti baru ini akan meningkatkan dan memperkayakan pengalaman telefon bimbit pintar kepada pengguna. Ia akan membawa satu trend baru dalam komunikasi mudah alih pintar. Kami yakin bahawa Gear akan menambah momentum bermakna kepada industri mudah alih," kata Lee.

Memandangkan masa pengumuman itu, ia kelihatan seolah-olah Samsung menjangkakan IFA 2013 sebagai pentas pameran yang menumpukan tentang smartwatches dan mahu mendapatkan perhatian orang ramai terhadap Gear. Apple, Dell, Motorola, Microsoft, Sony, dan syarikat yang dibiayai oleh orang ramai juga merancang untuk mencipta dan menjual smartwatches ini yang disifatkan sebagai gadget masa depan.

Terdapat laporan penganalisis mengenai potensi besar pasaran smartwatch, tetapi sedikit petunjuk bahawa sebilangan besar orang yang sangat berminat untuk menghidupkan semula apa yang disifatkan mereka sebagai "gadget mati". Terdapat juga cabaran untuk mendapatkan pembina hardware dan software yang boleh mendapatkan sesuatu yang boleh digunakan daripada sebuah peranti berskrin kecil dan hayat bateri yang sikit.

Lee berkata syarikat itu juga akan menunjukkan Galaxy Note 3 / fondsleslab, yang telah diputuskan untuk dipanggil sebagai phablet. Walaupun ianya tidak akan menyamai ciri-ciri komputer, tetapi khabar angin mencadangkan ia adalah satu paparan telefon 5.7-inci, mungkin dengan keupayaan untuk menunjukkan video 4K.

"Samsung membuka kategori peranti mudah alih pintar baru kembali pada tahun 2011 dengan pengenalan pertama Galaxy Note," kata Lee. "Sejak itu, telefon pintar dengan skrin besar telah menjadi trend arus perdana. Sebagai pencipta kategori ini, kami akan memperkenalkan pelanggan-pelanggan kami untuk ciri-ciri utama yang dipertingkatkan pada peranti Galaxy Note kami."

Apabila disoal, Lee berkata Samsung "tidak memikirkan" untuk membeli pesaing lemahnya, BlackBerry. Lee berkata Samsung melihat "peluang yang berkembang pasaran" dalam keselamatan mudah alih, salah satu daripada pasaran utama BlackBerry.

Pertempuran untuk kontrak kerajaan yang lumayan telah hangat diperkatakan sejak akhir-akhir ini, dengan Apple dan Android semua cuba untuk mengambil bahagian dalam pasaran tradisional BlackBerry. Firma Kanada membekalkan telefon pintar kepada semua orang dari Presiden kepada ketua NSA, dan BlackBerry kini bergegas untuk mengesahkan kontrak kerajaan dalam menghadapi persaingan baru,

Bagaimanapun pihak ITKini ragu-ragu bahawa anda akan melihat General Keith Alexander memakai smartwatch bila-bila masa tidak lama lagi, tetapi Samsung berharap hari-hari yang akan datang ianya akan terlaksana jua.


Leave a Reply